Har Apple gått över en gräns genom att gå efter olåsta iPhones?

imajoebobsäger:

28 september 2007 klockan 06:20

Återställa telefonen till AT&T är helt legitimt. En del av köpeavtalet är att du kommer att använda AT&T. Kanske om du betalade 250 dollar extra skulle Apple sälja dig en olåst iPhone. Ingen klagar när de får en rabatterad telefon från Verizon efter att de tecknat ett tvåårskontrakt. Kanske borde Apple överväga att använda en applet som helt enkelt stänger av telefonen om den inte aktiveras av AT&T?

När det gäller att återställa all programvara är det bara dumt. Apple har ingen rätt att ta bort något från din enhet. De kan låsa ut allt som påverkar telefonen, men de ska inte radera data - det är lika med stöld. Vissa människor hackar dessa för skojs skull, vissa hackar det för olagliga vinster, och vissa gör det för att avstå från kontraktet de tecknat. De två sista får vad de förtjänar. Men om du är aktiverad på AT&T och programvaran du lägger till inte påverkar telefonen, måste Apple backa.

Jeffery Simpsonsäger:

28 september 2007 klockan 07:27

Det enda sättet jag kan använda min telefon i Kanada är genom att låsa upp den, och det var vad jag gjorde förra veckan när vår dollar nådde din paritet. Jag visste att jag gick in på det dock att a) jag inte skulle kunna gå till Apple för garantiarbete och b) eventuella framtida uppdateringar skulle förmodligen låsa eller blockera telefonen.

Jag har länge varit Apple -användare, sedan jag var sex år och hade en Apple IIe, och jag har haft iPod sedan dag ett och iPhone är min favorit sak de någonsin har skapat. Att veta att framtida uppdateringar av både iTunes och iPhone kan låsa den igen, jag förbinder mig att stanna med programvara/hårdvara från september 2007 under de närmaste åren tills jag legitimt kan köpa in iPhone Kanada. Det är tråkigt, men jag accepterar att det är så det kommer att bli om jag inte vill gå tillbaka till att använda en BlackBerry (som jag faktiskt inte gillar lika mycket).

Om hackarna hänger med Apple kan jag uppdatera, om de inte gör det måste jag bara hålla mig frusen förra veckan länge.

martynsäger:

28 september 2007 kl. 11:25

Apples politik om beröring är värre, IMHO. Att ha en enhet med så mycket potential för konsumenten och låsa den till en bråkdel är bara kriminellt.

Jag var på väg att springa ut genom dörren och köpa en, men jag funderar allvarligt på om det verkligen är värt dollarn bara för att låsas in i ett begränsat urval av programvara.

Electroboysäger:

28 september 2007 kl. 12:06

Om något visar sig Apple bara vara ett annat mobbande teknikföretag. Genom att göra en affär med AT&T visade de verkligen vems sida de är på, och det är inte kunderna längre. Det är tråkigt eftersom de alltid har haft en bild av att vara ett företag som skiljer sig från alla andra företag där ute... du har alltid känt (verklig eller inbillad) att Apple ställde sig på sidan av användaren. Så verkar det inte vara i dessa dagar. IPhone har förändrat företaget på ett mycket negativt sätt.

Naturligtvis är Apple helt inom sina rättigheter att producera den typ av produkter som den vill sälja, men det betyder inte att folk borde följa dem på vägen för mindre användarkontroll.

razmaspazsäger:

28 september 2007 kl. 14.00

Wow... om du inte gillar det, köp det inte. Om du köper en enhet för att hacka den, även för skojs skull, är du väl medveten om enhetens begränsningar innan du köper den. Ingen blir knäpp här. Om du vill ha en iPhone som tillåter tredjepartsprogram och fungerar på andra nätverk, håll sedan tillbaka dina pengar tills Apple eller någon annan gör en. Eftersom det är villkoren i avtalet för iPhone föreskriver att den ska användas på AT & Ts -nätverket. Apple gör inte produkter för att göra dig lycklig, de gör produkter för att tjäna pengar.

Craigsäger:

28 september 2007 kl. 14:01

Detta är bara ytterligare en illustration av hur dysfunktionellt mobiltelefonsystemet är här i USA. Det är min telefon och jag borde kunna använda den på alla system jag vill. Om Apple vill ladda mig mer för en "olåst" telefon, bra.

Och om det är en del av kontraktet, kommer Apple tillbaka när kontraktet löper ut om två år och bryter min telefon? Trodde inte det ...

c-mansäger:

28 september 2007 kl. 14:58

Punkt för punkt, jag tror att alla har ett legitimt påstående ur ett visst perspektiv. Ja, folk går med på att använda iPhone under villkor som anges när de köper en. Vissa är fortfarande glada över att kunna njuta av telefonen som den är, medan andra vill utöka sin potential. Det är poängen med potential att driva dit Apple blir hycklande.

Företagets standard MO är att släppa teknik som iPhone och hävdar att den är revolutionerande och kommer att förändras någon aspekt av världen genom att åtminstone tillåta större flexibilitet, och som mest, skapa ett paradigm flytta. Tja, revolutioner är i sig sociala eftersom de upphetsar massorna. Verkligheten är att Apple faktiskt aktivt frustrerar kreativ användare och utvecklare innovation genom att säga "Titta, men rör inte" den tekniska förmågan, och nu med iPhone -uppdateringen, straffar de som do. "Ja, det kan ha det här och förmågan att göra det, men vi låter dig inte använda det." Varför inte? Vi betalade för saken, delar, potential och allt. Det är som om den första röntgenmaskinutvecklaren sa att det är ok att skanna ben, men våga inte använda det för att titta in i flygplan eller resväskor. Eller om ett bilföretag begränsade var du kunde köra den. Vi vet alla att det beror på att Apple vill spruta varenda krona vinst ut sina produkter. Apple, ta gärna våra pengar i kassan och låt sedan teknik som iPhone vara vad den kan vara.

Thomsäger:

28 september 2007 klockan 15:46

"Buggar detta alla andra lika mycket som jag?"

Tja, nej. Det verkar som att folk vill ha sin tårta och äta den också.

De vill låsa upp sina iPhones, flytta till olika samtalsleverantörer (ta intäkter från Apple) och blanda sig med iPhone -programvaran. Det här är bra för mig - men sedan springer de direkt tillbaka till farbror Apple för den senaste programuppdateringen, trots att de varnas för att inte göra det.

iDiots

Andrew DKsäger:

28 september 2007 klockan 18:24

Ni måste alla inse att de flesta iPhone -köpare - och alla människor, för den delen - är hopplöst okunniga om komplicerade tekniska saker. Tänk dig de svar du skulle ha fått om du frågade alla i kö för en iPhone om de planerar att installera tredjepartsappar på sin iPhone, eller till och med om de vet vad en tredjepartsapp är.

Apple tillverkar slutprodukter för dessa människor eftersom de är majoriteten av befolkningen. Resten av er (vi?) Tech-nördar måste inse att du är en liten minoritet och om Apple förstör ditt parti då och då måste du bara vara vuxen och hantera det.

När det gäller påståendet att Apple riktar sig specifikt till dig:

”Vissa människor hackar dessa för skojs skull, vissa hackar det för olagliga vinster, och vissa gör det för att avstå från kontraktet de tecknade. De två sista får vad de förtjänar. ”

Jag håller helt med om denna tolkning. Jag tror att det finns goda skäl för Apple att rikta in sig på de två sista, men inte på det första. Jag tror att du har ett svårt argument att säga att Apple riktade sig specifikt till den första gruppen eftersom jag tycker att jag har gjort ett solidt argument som Apple verkligen inte kommer att gå ur vägen för dem.

Gensäger:

28 september 2007 kl. 19:21

Det som gör detta särskilt galet är att, till skillnad från att få en rabatterad telefon efter att ha tecknat ett kontrakt, iPhone fick aldrig rabatt-ägarna betalade hela, subventionerade priset OCH var tvungna att ha ett 2-år kontrakt. Konventionens visdom var att köpets subventionerade karaktär innebar att det skulle vara MINDRE restriktivt än de billiga eller gratis telefonerna där ute. Det visar sig att iPhone är MER begränsad och inte ens har några av de grundläggande funktionerna i en gratis telefon.
Det är den konventionella visdomen som vänds på huvudet som verkligen gör denna situation ohållbar och när den läggs till de historiskt konsumentvänliga attityderna till att Apple plötsligt kastas till trottoarkanten, ja det blir bara upprörande.

Michael K.säger:

29 september 2007 klockan 05:17

Jag köpte en iPhone och jag skrev inte på något avtal med Apple. Det finns inget på rutan som liknar något avtal heller. I rutan står... ”Krav: Minsta nya tvååriga trådlösa serviceplan med AT&T krävs för att aktivera alla iPhone-funktioner ...” men jag tror inte att det utgör ett kontrakt, avtal eller något annat än vad som finns på de flesta produkter som "krav". Hur många produkter “kräver” Windows eller MacOS men fungerar på andra operativsystem eller hårdvara. Inget i garantin anger att garantin är ogiltig om den inte undertecknas på ett tvåårigt avtal till AT&T heller. Apple har rätt att ändra sin programvara... utan tvekan... och den kan försöka tvinga fram exklusivitet... ..men telefonen är definitivt inte subventionerad... dvs. ingen rabatt för att aktivera a ny AT & T -prenumeration... och allt de gör är att försöka maximera vinsten... vilket är bra... men det kommer att kosta dem mer när de attackerar konsumenterna utövar sin lagliga rättigheter.

Davidsäger:

29 september 2007 klockan 07:24

Om du köpte en iPhone och till och med gjorde lite läxor hade du vetat att det inte finns stöd från tredje part så du bör inte bli förvånad över det. Du visste också att när du gick in var telefonen låst. Det här är inte unika upplevelser i mobiltelefonvärlden.

Just nu kostar Palm Treo 680 $ 199 när den är låst till AT&T och köpt med ett 2-årskontrakt. Om du vill ha det olåst kostar det 399 dollar. Varför ska du förvänta dig att få AT & T -kontraktspriset och kunna låsa upp det?

Jag säger verkligen inte att Apple har rätt i detta, jag säger bara att det är vanligt inom mobiltelefonindustrin och det är löjligt att vara upprörd över det.

När det gäller mig håller jag mig till Treo tills Apple öppnar tredje parts utveckling. IPhone är vacker och smidig men kan inte allt Treo kan göra. Jag har bestämt detta eftersom jag gjorde mina läxor på iPhone och visste att jag inte skulle gilla det som det är och att det är bäst för mig att vänta. Synd att klagarna inte kunde räkna ut det själva också.

VizzyAsäger:

29 september 2007 kl. 07.25

Jag håller helt med kommentarerna om Apples antikonsumentistiska beteende, men för dem som bara håller med kom ihåg att det inte handlar så mycket om hacket, men de val Apple tog när det gäller nätverksleverantörer som ledde till hacket.

Jag tror att namnet på den här fantastiska bloggen "Cult of Mac" är en återspegling av lojaliteten och den höga respekt som Mac -användare har för företaget - det är en kult i en mening - där medlemskap kan vara lite dyrt ibland med de nya prylarna och programvaran som de tar fram och som många av oss VÄLJER att köpa för att vi är så förtjusta i vad de do. Jag tror att VAL är dock modeordet här - och jag kan inte låta bli att känna en känsla av att Apples ego blir lite för stort med sina tillvägagångssätt för att marknadsföra iPhone - något som Mac -användare i synnerhet har väntat ivrigt på grund av integrationen mellan telefonen och OSX är det jag tror att vi alla har väntat på och kommer att använda på ett sätt som ingen annan telefon kan tillhandahålla när synkroniseras med OSX.

Så att ta bort det valet var ett dåligt drag. Men jag erkänner också fullt ut mitt hyckleri genom att när jag byter från Orange till O2 i november (när iPhone säljs i Storbritannien) kommer jag att stödja detta beteende. Jag hade tänkt försöka få min telefon hackad eftersom jag ångrar att dikteras av Apple om vem som ska tillhandahålla min mobiltelefoni. Så Apple: s beslut att göra iPhone "permanent inoperabelt" efter hackning sätter dem i ett helt annat ljus för mig. Det var trots allt inte så länge sedan (några månader?) När de var mycket tacksamma för den kreativa intelligensen och uthållighet av en "hacker" som avslöjade säkerhetsbrister i OSX till sin egen fördel och erbjöd honom ett jobb (jag tror!).

Så jag tror att med den typ av hackning vi pratar om (dvs. "låsa upp" teknik i motsats till att vara skadlig mot konsumenter genom virus etc) borde bara ha släppt det och inte trampat på kreativiteten hos andra som har min respekt i hur de sa ”det här är inte rättvist och så ska vi göra något åt den". Istället är det Apple som har varit onda mot konsumenterna - och på ett sätt är de ansvariga för typ av hackning som vi alla hatar - du laddar ner något från webben och det förstör helt din hårdvara!

Så bra gjort Apple - du är officiellt skadliga hackare som kastade sina leksaker ur barnvagnen när det inte gick din egen väg! Snyggt drag! Åh, och en annan sak - det samhälle vi lever i idag lägger stort värde på VAL - och som ett företag som har ett så gediget och avundsvärt märke jag hade hoppats att du skulle ha förstått att konsumentism också handlar om C H O I C E.. .

Jag hör att Ford just har uppfunnit en ny bil som bara går på bensin från Shell Oil... 80)

Paulossäger:

29 september 2007 kl. 08.36

Jag håller med om några av kommentarerna:
Apple har tydligt sagt att de inte stöder appar från tredje part och även om det är lite "fräckt" för dem att bara torka dessa appar jag är säker på att de har skrivit i licensdokumentet att detta skulle vara fall.

När det gäller upplåsningssagan - om du har en iPhone har du också tecknat ett kontrakt för att säga att du kommer att använda den på AT&T -nätverket under de första två åren av sitt liv. Även om du har betalat mot enheten förblir det fortfarande delvis företagets förmånlighet fram till ditt kontrakt upphör att gälla och de (med Apples mjukvaruhjälp) har i sin helhet rätt att hindra dig från att använda deras enhet på en annan nätverk.

Om Apple inte hade gjort telefonen exklusiv hade detta inte hänt: från en brittisk synpunkt har de också gett det till fel nätverk - O2 (den mest giriga/dumma leverantören som accepterar Apples T och C) men inte bäst.

När allt är sagt och gjort iWant en iPhone men inte på O2: vad gör jag? Låsa upp;-)

Alan Sawyersäger:

30 september 2007 klockan 20:43

Det finns många logiska argument - men det här känns bara fel för mig. Apple går verkligen mot Microsofts konkurrensbegränsande beteende. Det finns ingen anledning till att de inte tillåter dig att installera appar från tredje part. Det finns ingen anledning till varför telefonen måste fungera för att kunna använda de andra funktionerna som alla andra handdatorer.
Jag kommer inte att köpa en iPhone främst för att vad gäller dess PDA -funktioner min Palm TX fungerar bättre. Det gör e-post, videor, foton, körningar excel och word (ja jag använder det i fruktansvärt trång ekonomiklass som vi har här i Europa på budgetflygbolagen - med ett BT -tangentbord) My Palm stöder faktiskt stereo bluetooth -hörlurar eftersom det har A2DP BT stack. När jag vill ha snabb internetåtkomst använder jag ett 3G -nätverk på min telefon som är WAAAAY snabbare än EDGE och jag kan ringa videosamtal (inte bara lämna videoröstmeddelanden!)
När du lägger till Apples mobbningsbeteende i mixen (tack vare Faustian -pakten med AT&T) - ja, jag röstar med min plånbok och håller mig med min handflata och en bra 3G -telefon. Det är dumt eftersom Apple inte hade hobbled telefonen med andra klassens teknik (sopor BT -drivrutiner och EDGE, inga tredjepartsappar) skulle jag har säkert köpt en för toppklass och helt cool teknik som skärmen och dess integration med Mac -appar (iCal specifikt)

Sabelsäger:

8 december 2007 kl. 13:27

Apple har rätt, varför?
1. De berättade för alla vad Iphone handlade om och de var alla överens och skällde ut pengar för att köpa Iphone som den var.
2. De berättade för alla att uppdateringen skulle kunna låsa sina Iphones om de hade tappats med.

Enligt min uppfattning är det kunden som inte visste vad han eller hon ville ha från början. Om någon säger att de säljer en röd bil och du vill ha en blå bil, köp inte den röda bilen. Allmänhet här krävs att du inte betalar för det du inte vill ha och om tillverkaren i det här fallet känner Apple nypan kommer de att förändras. Köpare varnas

Senaste blogginlägget

100 tips #2: Förstå menyraden
September 10, 2021

Menyraden sitter alltid högst upp på skärmen. Låt oss ta en stund att lära känna det. Det är värt att göra, eftersom menyraden kommer att vara en a...

Avsatsen är det första iPad -väggfästet som inte kommer att skämma ut dig
September 10, 2021

Avsatsen är det första iPad -väggfästet som inte kommer att skämma ut digAvsatsen är vacker nog för även det mest eleganta köketThe Ledge, från des...

Varför vi känner oss säkra på att nå ut med iPhones
September 10, 2021

Denna berättelse dök upp först i Cult of Mac Magazine.Det kan vara en klyscha, men om Internet har visat sig bra på en sak, är det att ansluta männ...